Sport Psychology & Wellness Coaching

trening mentalny// aktywność fizyczna// executive performance & wellnes coaching

10 przysmaków, które uzależniają jak narkotyki

Dodaj komentarz

2316123291_7a04cb530b_o

Czy zdarzyło ci się objadać warzywami bez opamiętania? Pewnie nie. Dlaczego tak trudno  się powstrzymać tylko od niezdrowych przekąsek?

Naukowcy z University of Michigan znaleźli sprawców tego braku opamiętania: SÓL, CUKIER I TŁUSZCZ!

Substancje te silnie stymulują nasz organizm i pobudzają wytwarzanie dopaminy, neuroprzekaźnika potocznie zwanego hormonem szczęścia. Wszystko byłoby dobrze gdyby nasz organizm lepiej je przetwarzał, ale niestety okazuje się, że nie radzi on sobie z nimi tak dobrze. Dodatkowo spożywamy bardzo duże ilości tych pseudo pocieszaczy!

Przyjrzyjmy się najbardziej uzależniającym smakołykom!

Dziesiątkę otwiera…

10. BIAŁE PIECZYWO

Upieczone z białej mąki, pozbawionej jakichkolwiek wartości odżywczych. Trudno się mu oprzeć, gdyż restauracje i piekarnie kuszą pachnącym chlebem z chrupiącą skórką. W miarę możliwości staraj się je zastąpić pełnowartościowym chlebem własnej roboty.

9. PĄCZKI

Badania na szczurach pokazały, że za każdym razem kiedy szczur zjada dużą ilość cukru jego mózg wytwarza duże ilości dopaminy, wskazując na proces zbliżony do tego, który można zaobserwować u osoby uzależnionej od narkotyków.

8. MAKARONY

Jeśli zjesz niewiele i ograniczysz parmezan i tłusty sos, nie będzie tak źle. Zachowaj umiar i gotuj makaron  al dente.

7. CIASTA I TORTY

Jakże trudno się powstrzymać kiedy kuszący biszkopt , dzielnie utrzymujący ciężar smakowitej masy i galaretki, spogląda na nas leniwie z talerza. Przecież nie chcesz robić cioci przykrości w dniu jej imienin!? Jeśli nie udało ci się powstrzymać,  pamiętaj  aby jeść z umiarem, bo kolejny etap to cukrzyca, otyłość i zespół metaboliczny.

6. CHIPSY

To prawdziwy rekordzista w ilości tłuszczu i soli, a czasem nawet i cukru. Nie daj się zwieść wersji light lub „warzywnym” wersjom chrupiących zbrodniarzy. Ciekawą alternatywą mogą być domowe chipsy z jarmużu!

5.CIASTECZKA

Na sam ich widok poziom dopaminy sięga zenitu. One również naładowane są znacznie większą niż jesteśmy w stanie przetrawić  dawką soli, cukru i tłuszczu.

4. CZEKOLADA

Mały kawałek od czasu do czasu to nic złego. Ale uważaj, badania samo zdeklarowanych czokoholików, wykazały, że ich fizyczne i emocjonalne reakcje na czekoladę przypominały zachowania osoby uzależnionej od narkotyków czy alkoholu. Spróbuj zamienić mleczną czekoladę na ciemną o wysokiej zawartości kakao.

3. FRYTKI

Nic dodać nic ująć –  tłusty zabójca energii. Jako alternatywę polecam frytki ze słodkich ziemniaków! Wystarczą słodkie ziemniaki pokrojone w ćwiartki lub wzdłuż, na blachę, pokrop oliwą i posyp ostrą papryką, wstaw na 40 minut do rozgrzanego piekarnika i gotowe!

2. CUKIERKI, ŻELKI I WATA CUKROWA

Te przysmaki dzieciństwa mogą nam przysporzyć dużo problemów w przyszłości. Warto o tym pamiętać nagradzając naszych milusińskich słodyczami.

1. LODY

Silnie uzależniające letnie przysmaki. Strzeż się! Jeśli już kojarzą ci się z przyjemnością oznacza to, że zawładnęły twoją głową.

I co myślicie o tej liście? Jakie są wasze sposoby na oparcie się tym „smakołykom”? Skoro uzależniają niczym narkotyki to lepiej je wyeliminować, czy raczej jeść, ale z umiarem? Jakie są wasze sposoby na zachowanie umiaru?

Źródło: http://www.prevention.com/food/healthy-eating-tips/food-addiction-most-addictive-foods

Autor: psychologsportu

Sport and Exercise Psychologist Executive Performance and Wellness Coach http://www.sppcoach.com/

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s