Sport Psychology & Wellness Coaching

trening mentalny// aktywność fizyczna// executive performance & wellnes coaching

Zadowolony pracownik = ?

Dodaj komentarz

Czy zastanawiałeś się kiedyś co szczęście ma wspólnego z produktywnością? I czy to jak szczęśliwi są ludzie reprezentujący twoją firmę ma znaczenie? Jeśli nigdy nie łączyłeś jednego z drugim to być może najwyższy czas przyjrzeć się bliżej relacji szczęścia i produktywności!happy 1

20 Marca 2013, po raz pierwszy obchodzony był Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Święto ustanowione zostało przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją A/RES/66/281 z dnia 28 czerwca 2012 roku. W zgromadzeniu dotyczącym m.in. dobrobytu i zadowolenia, uczestniczyli przedstawicieli organów rządzących, ekonomiści, uczniowie, przedstawiciele biznesu i liderzy duchowni z całego świata. Spotkanie odbyło się w Bhutanie, małym ale wizjonerskim kraju słynącym z wprowadzenia Wskaźnika Szczęścia Narodowego (GNH) jako wyznacznika jakości życia i postępu ekonomicznego w kraju.

Król Bhutanu, Jigme Khesar, określił  GNH (GROSS NATIONAL HAPPINESS) “jako most pomiędzy fundamentalnymi wartościami dobra, równości i człowieczeństwa  a niezbędnymi dążeniami do wzrostu ekonomicznego.” Mowa tutaj oczywiście o udokumentowanym związku pomiędzy dobrym samopoczuciem a produktywnością – zależność która powinna zainteresować nie tylko liderów biznesu ale również polityków.

W marcowym wydaniu międzynarodowej edycji,  Harvard Business Review jasno zaznacza, że szczęśliwi i zaangażowani pracownicy są niezbędni dla efektywnego funkcjonowania firm i korporacji. Badania wskazują, że szczęśliwi pracownicy cieszą się lepszym zdrowiem, są bardziej kreatywni, osiągają lepsze wyniki, i są gotowi poświecić więcej dla dobra firmy. Ponadto ich szczęście bywa zaraźliwe, tworząc spiralę sukcesu, której konsekwencją jest wzrost zaangażowania pracowników w wykonywaną pracę i tym samym wzrost produktywności firmy.

Na początek należy wyjaśnić co rozumiemy przez szczęście. W psychologii szczęście określane jest poprzez trzy ścieżki. Pierwsza to przyjemne życie, czyli pozytywne doświadczenia takie jak satysfakcja, nadzieja, oraz przyjemności sensoryczne. Ten rodzaj szczęścia określany jest często mianem hedonia, z greckiego przyjemność. Druga ścieżka to zaangażowane w życie, lub eudaimonia. Starożytni grecy wierzyli w daimona, duchowego przewodnika, który przewodził ludziom na ich drodze do przeznaczenia, słowo to oznacza również geniusza.  Zycie zaangażowane oznacza zatem umiejętne wykorzystanie własnego geniuszu – wykorzystywanie mocnych stron i talentów w sposób pozwalający na pełne zaangażowanie i zaabsorbowanie tym co robimy. Trzecia ścieżka to życie znaczące, chęć przynależności do czegoś większego od nas samych – bycie częścią i angażowanie się w działalność instytucji, która ma określony, znaczący i wspólny cel.happy 2

Wszystkie te ścieżki – przyjemność, przynależność i znaczenie– są istotne z perspektywy naszego szczęścia. Liderzy biznesu powinni zatem wykorzystać tę wiedzę w poszukiwaniu produktywności i efektywności pracy w ich organizacji, zadając istotne pytania:

Czy moi pracownicy są zadowoleni z wzajemnych relacji i środowiska pracy?

Czy się śmieją?

Czy moi ludzie zajmują właściwe dla nich stanowiska – czyli takich które odpowiadają ich umiejętnościom i oferują odpowiednie możliwości rozwoju?

Czy mają możliwość wykorzystania swoich mocnych stron i talentów?

Czy dobrze rozumieją cel organizacji?

Czy czują, że są częścią czegoś co ma dla nich znaczenie?

W czasach chwiejnej ekonomii i masowych zwolnień, warto otworzyć się na proste i skuteczne rozwiązania, spojrzeć w głąb naszej organizacji i zastanowić się nad poprawą produktywności. Warto również rozważyć wartości i czynniki odpowiedzialne za zadowolenie naszych podopiecznych. To przecież pracownicy są najlepszą wizytówką naszej firmy i najlepszą dla niej reklamą. Poprawianie samopoczucia naszych pracowników to inwestycja a nie wydatek.

Źródło: Harvard Business Review Blog

Oryginalny post Susan David dla Harvard Business Review Blog

http://blogs.hbr.org/cs/2013/03/how_happy_is_your_organization.html?cm_mmc=npv-_-LINKEDIN-_-HOW_HAPPY-_-032013&goback=.gde_3044917_member_224694572

Autor: psychologsportu

Sport and Exercise Psychologist Executive Performance and Wellness Coach http://www.sppcoach.com/

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s