Sport Psychology & Wellness Coaching

trening mentalny// aktywność fizyczna// executive performance & wellnes coaching

Przygotowanie i planowanie – jak to robią maratończycy?

4 komentarzy

marathon

Lubisz biegać?

Trenujesz codziennie?

Myślisz o spróbowaniu swoich sił w maratonie?

Poniżej cenne rady  organizatorów i uczestników słynnego maratonu bostońskiego.

1# „Moja strategia przed biegiem to wczesna pobudka, kawa, banan, zjadam to co zwykle przed długodystansowymi treningami, czyli mafin lub bajgiel, ważne aby posiłek nie był ciężki i jednocześnie dodawał siły

John Hancock, koordynator Elite Athlete, 15 krotna uczestniczka maratonu bostońskiego

2#Najważniejszy jest dobry sen w noc poprzedzającą noc przed maratonem, trzeba wtedy zasłonić zasłony w sypialni i położyć się wcześnie spać, może 9, nawet 10 godzin snu, ponieważ w noc przed maratonem zaczynasz się martwić i możesz nie wyspać się tak dobrze jak dzień wcześniej. Nie będzie to aż tak złe o ile udało ci się wyspać porządnie poprzedniej nocy.”

„Bardzo ważne jest aby robić wszystko to co robiliśmy podczas treningów, abyśmy spożywali to samo co zawsze przed treningiem , nie zmieniali butów ani ubrania w którym przyzwyczailiśmy się trenować, nie zmieniali swojej rutyny i przygotowania w dzień maratonu”

Baw się dobrze, pracowałeś długo i ciężko nad przygotowaniem, biegnij dobrze, w odpowiednim tempie i z głową, a zapewniam cię że, pobiegniesz na maksimum swoich możliwości”

Jack Fultz, zwycięzca maratonu bostońskiego z 1976 roku

3# „Największy posiłek powinnyśmy spożyć na 2 dni przed maratonem, nie powinniśmy się najadać wieczorem przed maratonem, ponieważ nasz organizm traci wtedy wiele energii na trawienie dużej ilości jedzenia, ale nie należy też startować z pustym żołądkiem”

Najważniejsze jest aby nie zacząć zbyt szybko, pamiętaj o dobrym tempie, nie daj się ponieść emocjom i podekscytowaniu, jeśli narzucisz sobie zbyt duże tempo na początku, zapłacisz za to na końcu”

Dave McGillivray, dyrektor maratonu bostońskiego

4#Na linię startu przynieś dodatkowe ubrania, aby nie marznąć w oczekiwaniu na start, jeśli pogoda jest słoneczna, ogrzej się w słońcu, czekając na bieg, miej ze sobą coś do picia, i uzupełniaj płyny regularnie nawet do godziny przed biegiem”

Bill Rodgers, 4-krotny zwycięzca maratonu bostońskiego

Jeśli to twój pierwszy maraton, upewnij się że jesteś dobrze zorganizowany/a, porozmawiaj z osobami które startowały w poprzednich latach, wyszukaj jak najwięcej informacji o organizacji maratonu,  dowiedz się co należy zabrać ze sobą a co zapewniają organizatorzy.

W okresie przygotowań porozmawiaj z psychologiem sportu o indywidualnym programie treningu mentalnego dla osób przygotowujących się do biegów długodystansowych, maratonów i ultra maratonów.

Udanego biegu!

Pozdrawiam,

Dominika Kupciw

Autor: psychologsportu

Sport and Exercise Psychologist Executive Performance and Wellness Coach http://www.sppcoach.com/

4 thoughts on “Przygotowanie i planowanie – jak to robią maratończycy?

  1. A kiedy najlepiej rozpocząć przygotowania już pod sam start? Mam zamiar wystartować we wrześniu we wrocławskim maratonie. Jestem ogólnie biegowo przygotowany bardzo dobrze ale chciałbym w sierpniu lub nawet lipcu rozpocząć trening pod ten jeden start.

    • Jako trener przygotowania mentalnego mogę odpowiedzieć, że trening mentalny najlepiej wkomponować w regularny trening fizyczny jak najwcześniej! Do technik przygotowania mentalnego najczęściej stosowanych przez maratończyków jak np Paula Radcliffe należy trening wizualizacyjny (opisany w poprzednich wpisach).
      Jeśli chodzi o przygotowanie motoryczne, zachęcam do kontaktu ze specjalistami w tej dziedzinie, ponieważ przygotowanie do maratonu to sprawa bardzo indywidualna. Sposób przygotowania motorycznego będzie zależał od wielu czynników, m.in sprawności fizycznej obecnie, oraz aspiracji i założonych celów. Im wyższe aspiracje tym bardziej złożony i zaplanowany musi być nasz trening, stąd też konieczność odpowiedniego przygotowania motorycznego, psychologicznego oraz fizjologicznego.

      Pozdrawiam serdecznie,

      Dominika

  2. Dużo świetnych rad🙂 pozdrawiam serdecznie i będę śledził z zaciekawieniem,
    również zapraszam do siebie, pozdrawiam,
    K.S.

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s