Sport Psychology & Wellness Coaching

trening mentalny// aktywność fizyczna// executive performance & wellnes coaching

Psycholog sportu na sali – czyli kto ma problem?

Dodaj komentarz

Po wielu rozmowach z  trenerami i sportowcami okazuje się, że psycholog sportu nadal bardzo często kojarzy im się z kimś kto współpracuje jedynie z zawodnikami, którzy mają problem.

Ostatnio natknęłam się na wywiad z panem Marcinem Dołęgą, który zapytany został przez dziennikarza czy „po porażce na igrzyskach będzie Pan chciał skorzystać z takiej pomocy (przyp. Psychologa sportu)?”, na to pan Marcin odpowiedział :

Jeśli będę miał jakieś problemy, to na pewno skorzystam. Jest wielu sportowców, którzy pracują z psychologiem, niektórym to bardzo pomaga. Ja się psychologa nie boję ani nie uważam, że to coś, czego mógłbym się wstydzić. Przed drużynowymi mistrzostwami Polski nie miałem jednak takiej potrzeby. W styczniu będzie ustalany nowy skład kadry Polski i jeśli będzie taka możliwość, to może Polski Związek Podnoszenia Ciężarów zatrudni psychologa.”

Źródło: www.polskatimes.pl

I słusznie, współpracy z psychologiem nie należy się wstydzić, a tym bardziej bać,  ale z tym doszukiwaniem się problemów przez psychologa też nie należy przesadzać. Pojawienie się problemów u zawodnika jest najczęściej wynikiem długoletniego zaniedbania przygotowania mentalnego. Przecież nie zdarza się żeby zawodnik zaprzestawał treningów po osiągnięciu wysokiej formy, tylko trenuje nadal aby tę formę utrzymywać. Co więcej dobry zawodnik trzyma się planu treningowego konsekwentnie i systematycznie. Podobnie powinno być z treningiem mentalnym. Wzywanie psychologa na ratunek kilka dni przed ważnymi zawodami lub kiedy problem urasta do rangi zaburzenia normalnego funkcjonowania zawodnika to tak jakby rozpocząć trening siłowy na 2 tygodnie przed igrzyskami. Trenerom często wydaje się, że psycholog pojawi się i naprawi wszystko kilkoma sesjami. O ile współpraca z psychologiem w sytuacjach kryzysowych jest bardzo pomocna to nie należy oczekiwać, że efekty będą natychmiastowe. Mistrza olimpijskiego kształtuje się przez wiele lat.  Nie ma wspaniałego leku który wszystko załatwi, a psycholog nie jest szamanem. Zatem  warto poddać ważność przygotowania mentalnego głębszej refleksji, w tym celu proponuję krótkie ĆWICZENIE:

1. Wymień  wszystkie elementy składające się na IDEALNE wykonanie sportowe  (np. pewność siebie, szybkość, koncentracja, koordynacja) w odniesieniu do dyscypliny jaką uprawiasz (każda dyscyplina ma inne wymagania fizyczne i psychiczne)

Postaraj się aby lista była wyczerpująca.

2. NIEBIESKIM kolorem zaznacz wszystkie elementy psychiczne a CZERWONYM zaznacz elementy techniczne i fizyczne.

3. Za pomocą Excela możesz stworzyć obraz stosunkowy elementów psychicznych do elementów fizycznych lub po prostu policzyć ile mamy elementów psychicznych i ile jest fizycznych. Nie ważne których jest więcej, najważniejsze jest to, czy treningowi mentalnemu poświęcasz wystarczająco dużo czasu?

Przykład:

Twoja lista pokazuje 8 cech fizycznych i 12 psychicznych, więc procentowo wygląda to tak:

40% elementy fizyczne + 60% elementy psychiczne = 100% idealnego wykonania sportowego

? % trening fizyczny + ? % trening mentalny = 100% idealnego wykonania sportowego

4. Teraz sprawdź czy całościowe przygotowanie sportowe przewiduje trening tych elementów które są wg. stworzonej przez Ciebie listy istotne. Czy nadal uważasz, że trening mentalny jest jedynie dla zawodników z problemami?

Podsumowując:

#1 Zawodnik korzystający z usług psychologa sportu nie jest „szalony” i nie zawsze ma „problem”

#2 Zawodnik pracujący nad swoim przygotowaniem mentalnym ma większe szanse na sukces

#3Psycholog sportu nie jest czarodziejem tylko trenerem umiejętności mentalnych

#4 Trening mentalny wymaga czasu, ciężkiej pracy i systematyczności

Pozdrawiam,

Dominika

Trener przygotowania mentalnego lub dla tych bardziej odważnych Psycholog sportu😉

Autor: psychologsportu

Sport and Exercise Psychologist Executive Performance and Wellness Coach http://www.sppcoach.com/

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s