Sport Psychology & Wellness Coaching

trening mentalny// aktywność fizyczna// executive performance & wellnes coaching

WYGÓROWANE OCZEKIWANIA: WRÓG OLIMPIJSKI NR 1 ?

Dodaj komentarz

Udział w Igrzyskach Olimpijskich jest niewątpliwie dla każdego sportowca niezwykłym wydarzeniem i z pewnością punktem kulminacyjnym kariery. Zdobycie medalu niesie ze sobą olbrzymi zaszczyt i otwiera przed zawodnikiem nowe perspektywy. Świadomość ważności tego wydarzenia nie tylko wzmaga intensywność doznań z nim związanych ale również weryfikuje jakość przygotowań zawodnika, niejednokrotnie obnażając najdrobniejsze niedociągnięcia szkoleniowe.

W Londynie trwają Igrzyska Olimpijskie. Z wypiekami na twarzy śledzimy zmagania naszych sportowców. Podczas tegorocznych Igrzysk narodzą się nowe legendy ale też umrą wielkie marzenia.  Wiele napisano już  o presji, stresie i motywacji w sporcie. Często jednak okazuje się, że to zbyt wygórowane oczekiwania wobec siebie i strach przed przegraną doprowadzają największych mistrzów do klęski.  Ta zależność może również tłumaczyć dlaczego olimpijscy debiutanci, skupiający się na jak najlepszym wykonaniu i nie myślący o wygranej często zgarniają bardziej doświadczonym kolegom medale sprzed nosa. Wygórowane oczekiwania w dużym stopniu ograniczają racjonalne myślenie oraz znacznie obniżają naszą zdolność szybkiego podejmowania decyzji w sytuacjach napięcia . Uczucie strachu przed przegraną oraz obawa aby nie zawieść rodziny, trenera, kibiców dodatkowo potęgują stres przedstartowy.

Pierwszy krok do wyzbycia się tych obaw to samoświadomość. Samoświadomość sportowca  to umiejętność dogłębnej analizy swojego stanu psychicznego i fizycznego, oraz zdawanie sobie sprawy z emocji i uczuć jakie nam towarzyszą w danej sytuacji. Jeśli uważasz, że masz zbyt wysokie oczekiwania wobec siebie i paraliżuje cię strach przed przegraną , potrafisz przywołać negatywne myśli i emocje jakie ci wtedy towarzyszą i wiesz dokładnie gdzie popełniasz błędy , czyli innymi słowy jesteś świadomy barier stojących ci na przeszkodzie do prawidłowego wykonania, to jesteś na dobrej drodze do sukcesu. Steven Sylvester , brytyjski psycholog sportu, radzi aby w takich momentach skupić się na wykonaniu sportowym . Jeśli uda się obniżyć poziom oczekiwań i zamiast skupiać się na wygranej skupimy się na prawidłowym biegu, jak najlepszym skoku, wyjściu z bloków, zagrywce, odbiorze, technice, planie gry itd. to mamy duże szanse na maksymalne wykorzystanie własnego potencjału!

„Bułka z masłem”?

Pamiętajmy jednak, że to tylko jeden z elementów przygotowania mentalnego. Trening mentalny wymaga czasu i zaangażowania. Zasada jest prosta: im wcześniej i częściej tym lepiej, ale nie później niż 2 lata przed Igrzyskami.

Odpowiednio zaprojektowany trening mentalny  pozwoli sportowcom przygotować się na każdą ewentualność oraz umożliwi w pełni wykorzystanie tej niezwykłej szansy jaką jest reprezentowanie własnego kraju przed milionami widzów.

Życzę wszystkim polskim olimpijczykom wielu przemyślanych wystąpień. Pamiętajcie, że sukces to nie tylko medale, ale poczucie, że zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy i przygotowaliśmy się do występów jak najlepiej to było możliwe.

Pozdrawiam,
Dominika

Autor: psychologsportu

Sport and Exercise Psychologist Executive Performance and Wellness Coach http://www.sppcoach.com/

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s